Blog

Avokado Faydaları Nelerdir?

Avokadonun ana vatanı neresidir? Hangi toprakta, hangi mevsimde yetişir? İçerdiği vitaminler, mineraller ve avokadonun sağlığa faydaları nelerdir? Peki, avokado günde ne kadar ve nasıl tüketilir gelin birlikte inceleyelim.

Avokado Faydaları Nelerdir?
Paylaş
  • 7B
  • 7
  • Kaydet

Avokado Faydaları Nelerdir?

Sağlıklı yaşam ritüelinin en favori besinlerinden olan avokadonun ana vatanı Orta Amerika’dır. Avokado taze tüketilen bir meyvedir. Yeşil kabukları, büyükçe çekirdeği olan avokado hem meyve hem sebze olarak geçmekle birlikte, sağlıklı yağ içermesi sebebiyle yağ grubunda yer alıyor. Akdeniz iklimine alışkın bir meyve olduğu için ülkemizde Akdeniz şehirlerinde yetiştiriliyor. Avokado, güçlü besin değerleri ve sağlıklı yağ içeriyor. Peki, avokadonun sağlıklı yönünü tam olarak biliyor muyuz? İçerdiği vitaminler, mineraller ve avokadonun sağlığa faydaları nelerdir, gelin birlikte inceleyelim.

Vitamin, mineral ve yağ alımını destekler

Avokado yüksek oranda A, C, E ve K vitamini ile magnezyum, manganez, çinko, fosfor, demir, bakır, folik asit, potasyum minerallerini içerir. 100 gramlık taze bir avokadoda 2 g protein, 8.5 g karbonhidrat, 14.6 g yağ, 6.7 g lif ve 160 kalori bulunur.

Kalp sağlığını korur

Avokadonun içeriğinde bulunan tekli doymamış yağ asitleri hem uzun süre tok tutucu hem de yağ yakımını destekleyici etki göstermektedir. Bu yağ asitleri aynı zamanda zeytinyağında da bulunmaktadır ve kandaki kolesterol seviyesinin yükselmesini de önleyerek kalp-damar hastalıkları için en iyi doğal ilaç olarak karşımıza çıkmaktadır.

Sindirim sistemini çalıştırır

Bereket meyvesi de olarak bilinen Avokado, A, C, E ve B6 vitaminleri ile potasyum, lutein ve lifin iyi bir kaynağıdır. Demir, magnezyum ve folat oranı da gayet iyidir. Muzdan daha çok potasyum içerir. Avokadodaki enerjinin %85’i yağdan gelmektedir. Avokado diğer meyvelere göre çözünebilir lif oranı daha yüksektir dolayısıyla sindirim sisteminin de iyi çalışmasına yardımcı olmaktadır. Avokadodaki lifler bağırsak hareketlerini ve probiyotik bakterileri destekler.

Cilde iyi gelir, yaşlanma etkilerini azaltabilir

Avokado sağlıklı ve kaliteli cilt yapısında önemli bir destekçidir. İçerdiği sağlıklı yağ, yüksek C vitamini ve lutein maddesiyle cildi destekler, cilt hücrelerinin yenilenmesine yardımcı olur, yaşlılık etkilerini yavaşlatmaya da yardımcı olabilir.

Zihin sağlığı destekler

Yüksek oranda E vitamini içeriği ile Parkinson, Alzheimer, demans gibi modern çağ hastalıklarını önlemeye yardımcı olmaktadır.E vitaminin antioksidan etkisi ile beyin sağlığında etkili önemli sağlıklı yağlar arasında yer almakla birlikte bunun yanı sıra hava kirliliği ve güneşin radyasyon etkilerini de azaltmayı destekler.

Göz sağlığına iyi gelir

Antioksidan özelliğiyle güçlü bir besin kabul edilen avokado aynı zamanda göz sağlığı için destekleyici olan karatoneid, lutein ve zeaksantin içerir. UV ışınlarının vermiş olduğu hasarını azaltmaya yardımcıdır. Avokado içeriğinde yer alan tekli doymamış yağ asitleri, yağda eriyen bir vitamin olan beta karotenin emilimini sağlar.Avokado ile ilgili yapılan araştırmalar, yaş ilerledikçe görülen katarakt ve makula dejenerasyon riskini azaltabileceğini göstermektedir.

Osteoporoz oluşumunu engelleyebilir
Yarım avokado, K vitaminin günlük alım miktarının %18’ ini karşılamaktadır. Kemik sağlığı için de önemli bir vitamin olan K vitamini kalsiyumun emilimi artırmakta ve idrarla kalsiyum atımını azaltmaktadır.

Ciltte koruma sağlar

İster tüketin ister maskesini yapın, cildimiz için harika bir besin kaynağıdır. İçeriğinde bulunan antioksidan C vitamini ile kırışıklık açar ve cildin gençleşmesine yardımcı olur.cr

Tansiyonu dengelemeye yardımcı olur

Avokado ideal bir potasyum kaynağıdır. Potasyum yüksek tansiyonu dengede tutmaya yardımcı olur. İdeal potasyum alımı tansiyonu ve kan basıncını dengelemeye destekçidir.

Sağlıklı hamilelik sürecini destekler

Sağlıklı hamilelikte önemli olan folik asit, eksiklik olması halinde bebeğin gelişiminde probleme neden olabilmektedir. Avokado, kadınların ihtiyaç duyduğu folik asitleri doğal olarak bulundurur, hamile kalmayı planlayan ve hamile kalan anne adaylarının beslenmesini destekler. 200 gram bir avokadoda 160 mcg folik asit içerir, hamilelerin günlük ihtiyaç duyduğu 600-800 mcg folik asit ihtiyacının bir bölümünü karşılamaya yardımcı olur.

Avokado Nasıl Tüketilir?

Avokadonun kendisi de yağı da sağlığa oldukça faydalı özellikler taşıyor. Kendine has tadıyla dikkat çeken avokadoyu farklı lezzetlerle birlikte tüketebilirsiniz.

Omlet: Olgunlaşmış avokadoyla yapılan omlet, yumurtanın lezzetini ve faydasını artırıyor. Yumurta yemekten hoşlanmayanlara da kolaylık sağlayan avokado, kahvaltının çok doyurucu başlamasına yardımcı oluyor.

Salata: Salataların lezzetini artırmak ve daha sağlıklı bir salata hazırlamak için avokado çok iyi bir alternatif. Avokadolu, tavuklu, bol yeşillikli birçok salata yapabilirsiniz.

Smoothie: Yarım avokadoyla çok sağlıklı ve leziz smoothie tarifleri hazırlayabilirsiniz. Özellikle smoothie bowl hazırlarken avokado kremamsı bir kıvam sağlıyor.

Ballı ceviz: Ara öğünlerde tatlı ama sağlıklı yiyecekler yemek isteyenler için; olgunlaşmış avokado,bal ve ceviz ikilisiyle çok lezzetli oluyor.

Avokadoları soyduktan sonra kararmalarını önlemek için limon veya sirke eklenmesi önerilir. Özellikle salata ve sandviçlerde kullanır. Izgara et/tavuk veya ızgara sebzelerin yanında dip sos yapılabilir.

Günlük Avokado Tüketim Miktarı Ne Kadar Olmalıdır?

Avokado, besin değeriyle günlük tüketime uygun bir besindir. Cilt sağlığını, saç sağlığını, sindirim sistemini korumaya yardımcı oluyor. Bağışıklık sistemini ise birçok hastalığa karşı güçlenmesi için destekliyor.

Çeyrek avokado = 1 tatlı kaşığı yağa eşdeğerdir ve diyettekilerin bu miktarlara dikkat ederek tüketmesi önemlidir.

Avokado ve Diyet İlişkisi

Avokadonun kilo verme ve metabolizmayı çalıştırma etkisi vardır. Yüksek lif içeriği ve yağ kalitesiyle avokado diyet yaparken de öğünlerimizde yer alabilir. Avokado sadece sindirim sisteminizi desteklemez aynı zamanda tokluk hissiyle iştah kontrolü yapmanıza yardımcı olur. 

*** K vitamini içeriği yüksek olduğu içn warfarin gibi kan sulandırıcı kullananların tüketimde kontrollü olması gerekir.

Avokado Besin Değeri Nasıldır?

100 gram avokadonun besin değeri;

  • Kalori: 160 kkal
  • Karbonhidrat: 8.53 gr
  • Protein: 2 gr
  • Yağ: 14.66 gr
  • Lif: 6.7 gr
Gamze Şanlı Ak
Gamze Şanlı Ak
Doktor Diyetisyen (PhD) - Nişantaşı Üniversitesi Gastronomi Bölüm Başkanı

Yorumlar

Bu gönderiye henüz yorum yapılmamış.

Benzer Yazılar

Aç Gezenler
Aç Gezenler
AG Creative
Siyez Bulguru Tarihçesi ve Yapılışı

Geçmişi 10.000 yıl öncesine dayanan Siyez Bulguru...

22B Görüntüleme
Eyüp Kemal Sevinç
Eyüp Kemal Sevinç
EKS Mutfak - Kurucu Şefi
Balık & Deniz Ürünleri Ve Anadolu'da Kış Hazırlıkları

İyi malzeme ve iyi bir şef ile lezzetli yemek kaçınılmaz oluyor.

15B Görüntüleme
Cheesecake Nedir ve Nereden Gelmiştir?

Cheesecake, krema veya sürülebilir kıvamdaki peynirlerden yapılan bir tür tatlıdır. Soğuk ve sıcak cheesecake arasındaki farklar nelerdir?

29B Görüntüleme